Bota

The Conversation: Pse kërcënimi i Biden për të goditur Rusinë me më shumë sanksione nuk e tremb Putin?

Në një ekonomi botërore gjithnjë e më të globalizuar, sanksionet e njëanshme përballen me pengesa të mëdha edhe kur vendosen nga ekonomia më e madhe në botë.

Administrata e presidentit amerikan Joe Biden ka kërcënuar me sanksione të ashpra ekonomike dhe me ndikim shumë të madh kundër Rusisë nëse ajo pushton Ukrainën. Zyrtarët e inteligjencës amerikane thonë se Rusia është përgatitur për një pushtim të mundshëm duke grumbulluar dhjetëra mijëra trupa përgjatë kufirit dhe duke u angazhuar në taktika të tjera agresive. Presidenti Joe Biden dhe homologu i tij rus Vladimir Putin mbajtën një samit virtual më 7 dhjetor 2021, për të diskutuar këtë çështje.

Masat e reja do të vijnë në krye të një sërë sanksionesh tashmë ekzistuese kundër Rusisë të vendosura si në fillim të këtij viti ashtu edhe gjatë disa viteve të kaluara në përgjigje të aktiviteteve kibernetike kriminale të Moskës, aneksimit të Krimesë, një gadishull në Detin e Zi që ishte pjesë e Ukrainës dhe mbështetjen e saj për grupet rebele në Ukrainën lindore. Politikëbërësit pretendojnë se sanksionet janë një mjet efektiv për arritjen e qëllimeve të politikave. Por a është e vërtetë kjo? A ka të ngjarë të jenë të suksesshme masat e reja kundër Moskës? Hulumtimet mbi sanksionet kanë treguar se po, ato ndonjëherë mund të jenë efektive. Por ka probleme serioze me sanksionet shtesë të SHBA-së ndaj Rusisë.

Sanksionet e njëanshme rrallë funksionojnë

Ndërsa është e paqartë se çfarë sanksionesh të reja mund të lëshojë SHBA, raportet e hershme sugjerojnë se ato mund të synojnë sistemin financiar të Rusisë, duke përfshirë bankat e saj më të mëdha dhe aftësinë për të kthyer rubla në dollarë. Sanksione të tilla do të synonin të ndëshkonin ekonominë e Rusisë, aleatët e Putinit dhe banorët më të pasur të vendit. Që sanksione të ngjashme të jenë efektive, Shtetet e Bashkuara do të kenë nevojë për aleatë. Masat e mëparshme të SHBA-së kundër Rusisë kanë qenë shpesh të njëanshme dhe pa mbështetjen ose pjesëmarrjen e shteteve të tjera të mëdha ose të Kombeve të Bashkuara.

Sanksione të tilla të njëanshme janë rrallë të suksesshme. Në një ekonomi botërore gjithnjë e më të globalizuar, sanksionet e njëanshme përballen me pengesa të mëdha edhe kur vendosen nga ekonomia më e madhe në botë. Një studim historik i botuar në 1997 nga Instituti Peterson për Ekonominë Ndërkombëtare zbuloi se sanksionet e njëanshme të SHBA-së arritën qëllimet e tyre të politikës së jashtme vetëm 13% të rasteve. Hulumtimet sasiore më të fundit tregojnë se sanksionet shumëpalëshe që përfshijnë disa vende janë më efektive sesa masat e njëanshme.

Lexo më shumë  Baerbock: Ballkani sa më shpejt në BE! Nuk mund të lejojmë Rusinë të ndërhyjë në rajon

Rastet e rralla kur sanksionet e njëanshme amerikane funksionuan përfshinin vende që kanë marrëdhënie të gjera tregtare me SHBA-në, qartësisht jo si rasti me Rusinë. Rusia është shumë poshtë në listën e partnerëve tregtarë të SHBA-së dhe sanksionet e mëparshme ndaj Moskës kanë reduktuar më tej marrëdhëniet tregtare me SHBA-në pasi Rusia nuk është e varur nga tregtia e SHBA-së dhe kështu nuk ka gjasa t’i nënshtrohet presionit ekonomik amerikan. Për më tepër, kur një vend i synuar përballet me sanksione, ai mund të kërkojë lidhje tregtare diku tjetër. Ky ishte rasti me Kubën. Kur SHBA vendosi një embargo ndaj ish-partnerit të saj tregtar pas revolucionit në 1959, Havana iu drejtua Moskës për ndihmë dhe u bë pjesë e bllokut komunist. Sanksionet nuk patën asnjë ndikim në ndryshimin e politikës kubane.

Në vitet e fundit, Rusia ka rritur marrëdhëniet e saj tregtare dhe bashkëpunimin energjetik me Kinën , gjë që do ta bëjë atë më pak të ndjeshme ndaj presionit ekonomik të SHBA-së. Ka raporte që aleatët evropianë janë bindur nga vlerësimet e inteligjencës amerikane se kërcënimi për më shumë sanksione është i garantuar por nëse të gjithë anëtarët e BE-së do të pranojnë të shkojnë së bashku me ta, është një çështje tjetër. Rusia është partneri i pestë më i madh tregtar i Bashkimit Evropian , ndërsa BE është më i madhi i Rusisë. Lidhjet e gjera tregtare të Moskës me shtetet në BE do ta lejonin atë të zbuste ndikimet e sanksioneve që nuk kanë mbështetje dhe bashkëpunim të plotë evropian. Rusia furnizon Evropën me pjesën më të madhe të gazit të saj natyror, duke siguruar akses në tregti dhe të ardhura, pavarësisht nga masat e SHBA.

Gjermania dhe vende të tjera evropiane kanë shprehur shqetësimin për aktivitetin rus kundër Ukrainës. Dhe BE-ja ka vendosur disa sanksione kundër Rusisë pas marrjes së Krimesë. Por në vitet e fundit, Bashkimi Evropian ka favorizuar strategjitë diplomatike në vend të sanksioneve ekonomike për të vendosur të ardhmen e Ukrainës.

Nuk mund të jetë e gjitha me “shkop” dhe “pa karrota”

Kjo ngre një faktor të dytë që ndikon në efektivitetin e sanksioneve: rëndësinë e kombinimit të dënimeve me marrëveshjet diplomatike. Hulumtimi im me ekspertin e sanksioneve ekonomike, George Lopez, tregon se sanksionet funksionojnë më mirë kur më shumë masa shtrënguese shoqërohen me një lloj karote për të nxitur pajtueshmërinë. Oferta për të hequr sanksionet mund të jetë një mjet efektiv negociues për të bindur regjimin e synuar të ndryshojë politikat e tij. Ky ishte rasti në Marrëveshjen e Paqes të Dejtonit të vitit 1995 , kur oferta për të hequr sanksionet shërbeu si një shtysë për Serbinë që t’i jepte fund politikave të saj agresive kundër Bosnjës dhe të pranonte një zgjidhje politike në konfliktin e tyre afatgjatë.

Lexo më shumë  Rusisë i mungojnë forcat për të pushtuar Kharkivin, qytetin e dytë më të madh të Ukrainës – njofton ISW

Ofertat për heqjen e sanksioneve dhe hapjen e marrëdhënieve diplomatike dhe tregtare funksionuan gjithashtu me sukses në vitet 1990 dhe në fillim të viteve 2000 për të nxitur qeverinë e Libisë të ndalojë mbështetjen për terrorizmin ndërkombëtar dhe të heqë dorë nga programi i saj për zhvillimin e armëve të shkatërrimit në masë. Përdorimi i sanksioneve dhe stimujve ishte gjithashtu i suksesshëm në arritjen e marrëveshjes bërthamore të vitit 2015 me Iranin. Sanksionet rigoroze të SHBA-së, Kombeve të Bashkuara dhe BE-së u kombinuan me një ofertë për të hequr sanksionet nëse Irani do të përmbushte kërkesat për të kufizuar programin e tij bërthamor dhe për të pranuar inspektime ndërhyrëse.

Komisioni Ndërkombëtar i Energjisë Atomike verifikoi se Irani mbajti anën e tij të marrëveshjes dhe kufizoi ndjeshëm programin e tij bërthamor dhe sanksionet e OKB-së u hoqën në vitin 2016. Administrata Trump e braktisi në mënyrë të njëanshme marrëveshjen në vitin 2018, megjithatë, dhe vendosi sanksione të reja “presioni maksimal” ndaj Iranit. Marrëveshja u rrëzua dhe Irani rifilloi aktivitetet e tij të ndaluara të pasurimit . Tani po zhvillohen negociata për të rivendosur marrëveshjen . SHBA ka ofruar lehtësimin e sanksioneve nëse Irani pranon kufizime të reja në programin e tij bërthamor, por të dyja palët nuk kanë arritur të arrijnë marrëveshje. Politika e SHBA-së për t’u tërhequr nga marrëveshja me Iranin dhe për të rivendosur sanksionet e njëanshme braktisi një qasje diplomatike shumëpalëshe që po funksiononte.

Kërcënimi i Biden për sanksione të reja ndaj Rusisë nuk ka gjasa të ketë shumë ndikim në sjelljen e Putinit nëse shtetet evropiane nuk e mbështesin dhe marrin pjesë në vendim. Një qasje alternative mund të jetë mbështetja e përpjekjeve evropiane për të negociuar një zgjidhje për krizën e Ukrainës, duke përdorur ofertën për të lehtësuar sanksionet aktuale si një nxitje për reduktimin e presionit ndaj Kievit.

Marrë nga The Conversation

YouTube player

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *