Art & Kulturë

Si qëndrojnë ende në “këmbë” monumentet historike të Romës?

Nga Alex Fox, BBC

Pothuajse 2000 vite më pas, si qëndrojnë ende në “këmbë” Koloseu dhe Panteoni pavarësisht tërmeteve, përmbytjeve dhe konflikteve ushtarake?

Brenda Koloseumit, vizitorët kanë hapësirë ​​të mjaftueshme për të fotografuar monumentin me më shumë se 50,000 pozicione që dikur ka qenë një arenë për ngjarje që varionin nga betejat e përgjakshme të gladiatorëve deri tek garat me qerre. I njohur gjithashtu si Amfiteatri Flavian, hapja madhështore në vitin 80 pas Krishtit organizoi 100 ditë të pandërprera lojërash që thuhet se përfshinin therjen e rreth 9,000 kafshëve. Me katër kate të larta dhe 188 metra të gjerë, struktura ovale mbetet amfiteatri më i madh në botë.

I ndërtuar rreth 40 vite më vonë, Panteoni ka një kube tërheqëse dhe arrin kulmin në një dritare rrethore, të njohur si oculus që vërshon brendësinë me dritë natyrale. Emri Pantheon, i cili kombinon fjalët greke për “të gjithë” dhe “zot”, ka një funksion fetar, por disa historianë mendojnë se monumenti është ndërtuar kryesisht për t’i bërë haraç perandorëve romakë. Por pavarësisht viteve,  gjysmësfera ikonë mbetet e paprekur dhe është ende kupola më e madhe e betonit në botë.

Kur bëhej fjalë për ndërtimet e mëdha, romakët e dinin qartë se çfarë po bënin. Gati 2000 vite pasi u ndërtuan, këto dy struktura gjigante dhe teknikisht befasuese u kanë rezistuar tërmeteve, përmbytjeve dhe konflikteve ushtarake, duke i qëndruar gjatë perandorisë që i ka krijuar dhe duke u bërë mishërime fizike të ndikimit të qëndrueshëm të kulturës romake në të gjithë globin.

Por si e realizoi Roma e lashtë një arkitekturë të tillë monumentale dhe afatgjatë kaq shumë kohë më parë?

Inxhinierët dhe shkencëtarët  janë ende duke studiuar strukturat romake sot, dhe ata thonë se sekreti është bashkimi i dizajnit me një recetë inovative për betonin, një material jashtëzakonisht i qëndrueshëm që përdoret edhe sot në mbarë botën. Ndërsa romakët nuk e shpikën betonin, ata sigurisht e ngritën “stekën” për ndërtimin.  Ky lloj betoni i lejoi arkitektët romakë të arrinin pothuajse çdo formë që mund të imagjinonin, të kufizuar vetëm nga aftësia e tyre për të ndërtuar format prej druri të nevojshme për të formuar llumin shkëmbor.

Por harqet, qemerët dhe kupolat që janë fakte të ndërtesave romake nuk ishin thjesht fantazi. Betoni që i mbante së bashku këto dizajne ishte gjithashtu unik. Betoni romak përdori një recetë të ndryshme nga betoni modern, dhe studiuesit që studiojnë këtë material të lashtë thanë se përbërësit e tij duket se i japin materialit rezistencë fenomenale ndaj shkatërrimit. Betoni romak është një përzierje më e thjeshtë e gëlqeres dhe grimcave të  shkëmbinjve gëlqerorë dhe, më e rëndësishmja, agregatet e shkëmbinjve vullkanikë të llojeve të ndryshme, të cilat ishin të bollshme në rajonin përreth Romës.

Ndryshe nga agregatet e përdorura në betonin modern, këto materiale vullkanike të përdorura nga romakët janë shumë reaktivë dhe betoni që rezulton mbetet kimikisht aktiv për shekuj pasi ngurtësohet fillimisht. Në ndryshim nga betoni modern, ky reaktivitet i vazhdueshëm lejon që betoni romak të bëhet më i fortë me kalimin e kohës. Këto reaksione kimike afatgjata mund të shërbejnë për të përforcuar çarje të vogla që shpesh formohen midis copave të agregatit dhe çimentos  dhe për t’i parandaluar ato të përhapen më larg. Ky kapacitet rigjenerues, i mundësuar nga mineralet vullkanike reaktive, është ajo që mundëson qëndrueshmërinë e kapacitetit të jashtëzakonshëm të betonit romak.

Në Koloseum, betoni ka luajtur një rol integral në mbijetesën e arenës. Materiali më i spikatur në Koloseum është guri gëlqeror i travertinës, por betoni është ai që mban lart harqet e shumta ikonike të amfiteatrit. Asnjë vizitë në Romë nuk do të ishte e plotë pa vizituar Koloseum.

Brenda Panteonit, distanca nga dyshemeja deri në majë të kupolës është praktikisht identike me diametrin e kupolës prej 43 metrash, duke sfiduar këdo që viziton Panteonin të imagjinojë sferën e madhe dhe të përsosur që mund të fshihet në brendësi të saj. Perucchio tha se nëse një arkitekt do të përpiqej të ndërtonte Panteonin sot, do të ishte e pamundur, pasi kupola do të shkelte kodin modern të inxhinierisë civile.

Përveç kimisë unike të betonit , arkitektët romakë pas Panteonit përdorën truke të panumërta për të arritur vizionin e tyre. Dy truke të tilla synonin t’i bënin muret e kupolës sa më të lehta. Gjatë ndërtimit, betoni që përbën tavanin gjysmë sferik të ndërtesës duhej të vinte nga poshtë lart në korniza druri që formonin unaza koncentrike të njëpasnjëshme. Por për të lehtësuar sforcimet e jashtëzakonshme të tërheqjes që përmendi Perucchio, ndërtuesit përdorën shkëmbinj vullkanikë gjithnjë e më të lehtë si agregat ndërsa afroheshin më shumë me majën e kupolës, si dhe duke i bërë vetë muret më të hollë.

Në pjesën më të ulët, më të gjerë të kupolës, betoni përmban blloqe të mëdha bazalti rreth 6 m i trashë. Truku i dytë mund të shihet në të gjithë pjesën e brendshme të kupolës. Pjesa e brendshme e lakuar e tavanit është e mbushur me drejtkëndësha të njohur si arka. Këto arka gjeometrike janë magjepsëse, por ato nuk janë përdorur thjesht për estetikë. Ata gjithashtu reduktuan sasinë e betonit të kërkuar për të ndërtuar kupolën dhe e bënë atë më të lehtë, gjë që reduktoi ngarkesën në materiale. /abcnews.al

Rruga Press

YouTube player

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *