KryesoreOpinion/Aktualitet

Sanksionet e SHBA-së kundër shefit të inteligjencës së Serbisë duhet të sinjalizojnë një ripërtëritje më gjithëpërfshirëse të politikës

Nga Jasmin Mujanović për Just Security, pështatur në shqip nga Rruga Press

Departamenti i Thesarit i SHBA-së së fundi vendosi sanksione ndaj shefit të inteligjencës së Serbisë, Aleksandar Vulin, për shkak të përfshirjes së tij “në krimin e organizuar transnacional, operacionet e paligjshme të narkotikëve dhe keqpërdorimin e detyrës publike”. Sanksionet theksuan gjithashtu se Vulin kishte “përdorur pozicionet e tij publike për të mbështetur Rusinë, duke lehtësuar aktivitetet keqdashëse të Rusisë që degradojnë sigurinë dhe stabilitetin e Ballkanit Perëndimor dhe duke i ofruar Rusisë një platformë për të çuar më tej ndikimin e saj në rajon”.

Masa u përshëndet gjerësisht nga vëzhguesit rajonalë, mes të cilëve Vulin është përqeshur prej kohësh për pikëpamjet e tij ultranacionaliste. Më e rëndësishmja prej tyre është promovimi i tij i qartë i idesë së ashtuquajtur “Bota Serbe”, e cila parashikon bashkimin formal të të gjitha zonave me shumicë serbe në Ballkanin Perëndimor me Serbinë, për të krijuar një version të asaj që njihej gjatë epokës së Millosheviqit si “Serbia e Madhe”.

Megjithatë, më pak se dy javë pas sanksionimit të Vulin të 11 korrikut, Shtetet e Bashkuara ndërmorën një veprim që do të dukej të ishte drejtpërdrejt kontradiktor: përfundimi i dorëzimit të 66 automjeteve të blinduara të lehta Humvee për forcat e armatosura serbe, me 52 të tjera të planifikuara përpara fundit të vitit. Megjithëse Humvees nuk janë teknologji vendimtare në fushën e betejës, kontrasti midis dy ngjarjeve ishte i mrekullueshëm. Fatkeqësisht, nuk është thjesht optika e qëndrimit të SHBA-së ndaj Serbisë ajo që është konfuze; E gjithë politika rajonale e administratës Biden, me Serbinë në qendër, ka qenë, siç e kam theksuar më parë, një rrëmujë.

Për të kuptuar këtë kthesë të fundit, është e rëndësishme të kuptojmë se kush është Vulin dhe sa ngushtë është ai i lidhur me presidentin e fortë të vendit, Aleksandar Vuçiq. Ashtu si Vuçiq, Vulin ishte pjesë e “gjeneratës së ardhshme” të nacionalistëve të rinj serbë, Millosheviç e rekrutoi në regjimin e tij në prag të rrëzimit të tij në tetor 2000, pas një dekade lufte dhe një sërë zgjedhjesh mashtruese. Vuçiç shërbeu si ministër i propagandës në kabinetin e fundit të Millosheviçit dhe i kaloi vitet 1990 si një anëtar udhëheqës i Partisë Radikale Serbe të ekstremit të djathtë. Nga ana e tij, Vulin kaloi shumë të njëjtën periudhë si udhëheqës i krahut të të rinjve të së Majtës Jugosllave, një mjet i përparmë për gruan me ndikim të Millosheviçit, Mirjana Markoviç.

Pas rënies së Millosheviçit dhe ardhjes së përkohshme të një regjimi të moderuar, demokratik, si Vuçiç ashtu edhe Vulin u degraduan në shkretëtirën politike gjatë viteve 2000. Megjithatë, ata vazhduan të mbështesin një grup të kauzave nacionaliste serbe, duke përfshirë lavdërimin e kriminelëve të dënuar të luftës si Ratko Mlladiç dhe Radovan Karaxhiç, ndërsa mbetën të pafalshëm në angazhimet e tyre ndaj ish-shefit të tyre dhe luftërave të tij pushtuese post-jugosllave në Slloveni, Kroaci, Bosnje dhe Kosovë.

Garda e re – e vjetër

Në vitin 2012, e djathta nacionaliste u rikthye në pushtet në Serbi, me Vuçiçin dhe Vulinin në ballë të gardës së re-të vjetër. Vuçiq u shfaq shpejt si arkitekti i kthimit të tyre kolektiv, ndërsa, në drejtimin e tij, Vulin mori një sërë postesh me ndikim. Deri në fund të dekadës, Vuçiç kishte kaluar nga kryeministër në president, ndërsa Vulin përfundimisht u emërua ministër i mbrojtjes, më pas ministër i Brendshëm (d.m.th., shefi i policisë së vendit) dhe më në fund drejtor i Agjencisë së Inteligjencës së Sigurisë (BIA).

Lexo më shumë  Kush është me Serbinë?

Fitimet modeste demokratike të Serbisë në dekadën pas largimit të Millosheviçit u zhdukën shpejt nën mandatin e Vuçiqit. Vuçiç përdori me mjeshtëri zgjedhjet e njëpasnjëshme të parakohshme, të cilat dëmtuan energjinë dhe burimet e kritikëve të regjimit, për të shkatërruar opozitën e vendit. Midis 2012 dhe 2022, Serbia mbajti pesë zgjedhje parlamentare dhe tre zgjedhje presidenciale. Të gjithë ata dominoheshin nga Vuçiç dhe Partia e tij e re Progresive dhe një pjesë e vogël e partnerëve të tyre të koalicionit, secili prej të cilëve udhëhiqet nga ish-aparatçikët e Millosheviçit, duke përfshirë Lëvizjen Socialiste të Vulin.

Liritë e medias gjithashtu janë përkeqësuar me shpejtësi. Përvoja e tij si ministër i informacionit i Millosheviçit e shtyu Vuçiçin të merrte shpejt kontrollin e konglomeratit shtetëror të telekomit të Serbisë, Telekom Srbija, dhe të përdorte makinerinë e tij të fuqishme për të ndërtuar një flluskë mediatike të kontrolluar nga regjimi që dominonte me shpejtësi peizazhin mediatik të vendit, duke depërtuar gjithashtu në mënyrë agresive në tregjet mediatike të rajonit. Në dhjetor 2022, Vuçiç madje e ka zgjeruar shtrirjen e tij në tregun mediatik evropian, me aleatin e tij të ngushtë Igor Žeželj që bleu ekskluzivitetin serb të Euractiv, një media online e fokusuar në BE. Kjo po përdoret për të mbështetur një ofensivë sharmi me Bashkimin Evropian për të promovuar pranimin e Serbisë në bllok, ndërkohë që mediat serbe të Žeželj publikojnë njëkohësisht dezinformata dhe fjalime urrejtjeje të dizajnuara për të ndezur tensionet me Kosovën.

Mjedisi mediatik serb ka mundësuar gjithashtu depërtimin e ndikimit malinj të Rusisë në të gjithë rajonin. Narrativat e dezinformatave ruse janë të zakonshme në mediat kryesore serbe dhe filialet e saj rajonale. Media propagandistike Russia Today (RT) madje hapi një medium në gjuhën serbe në fund të vitit të kaluar, i cili transmetohet nga Telekom Srbija.

Siç shkuan liritë e mediave të Serbisë, po ashtu ndoqi edhe cilësia e përgjithshme e qeverisjes së vendit dhe lirive civile. Javët e fundit, për shembull, dhjetëra mijëra qytetarë serbë kanë dalë në rrugë në të gjithë vendin në kundërshtim me glorifikimin e përhapur, të sponsorizuar nga shteti të dhunës dhe shovinizmit, veçanërisht përmes tabloideve të linjës së regjimit të Serbisë dhe programeve televizive të realitetit popullor, të cilat shpesh paraqesin skena grafike të dhunës, verbale dhe fizike, dhe përshkrime pothuajse pornografike të takimeve seksuale midis pjesëmarrësve të ndryshëm (të cilët përfshijnë gangsterë të njohur, delikuentë të tjerë dhe të famshëm të listës Z).

Vënia në dyshim e sovranitetit dhe integritetit territorial të fqinjëve

Serbia gjithashtu i është rikthyer pozicioneve të saj të politikës së jashtme të epokës së Millosheviqit, duke vënë në pikëpyetje shpesh dhe në mënyrë eksplicite sovranitetin dhe integritetin territorial të shteteve fqinje, duke mohuar krimet e mirëdokumentuara kundër njerëzimit të kryera nga regjimi i mëparshëm, duke përfshirë agresionin gjenocidal kundër Bosnjës, dhe duke e lidhur thellësisht veten me Rusinë dhe Kinën. Vulin ka marrë shpesh pikë në këto sipërmarrje – si me vizitën e tij në gusht të vitit 2022 në Moskë, gjatë së cilës ai kritikoi BE-në për “histerinë anti-ruse” – por ndërsa zyrtarët amerikanë e shohin atë si një aset rus, asgjë që ai bën nuk është pa udhëzimet e qartë të Vuçiqit, duke përfshirë lidhjet e tij të thella me Kremlinin.

Lexo më shumë  Rikonstruksioni i komisariateve/ SPAK çon në gjykatë një tjetër deputet të Ramës, Plarent Ndrecën

Megjithatë, administrata e Bidenit është sjellë vazhdimisht në mënyrë të tillë që të mos lërë asnjë dyshim se beson, veçanërisht që nga (ri)pushtimi i Ukrainës nga Rusia në shkurt 2022, se Beogradi është qendror për një Ballkan Perëndimor të qëndrueshëm dhe të sigurt. Kjo ka nënkuptuar se në vend që të përballet me aleatin kryesor rus në rajon, SHBA-të janë përpjekur të qetësojnë dhe ledhatojnë regjimin e Vuçiqit – madje edhe në kurriz të qeverive të forta pro-perëndimore në, të themi, kryeqytetin e Kosovës, Prishtinë dhe Sarajevë.

Sanksionet kundër Vulin janë një ilustrim donkishotesk i këtij pozicioni. Siç tha senatori amerikan Chris Murphy (D-Connecticut), i parë gjerësisht si një zëvendësues për qëndrimin rajonal të Shtëpisë së Bardhë, menjëherë pas vendimit të Departamentit të Thesarit: “Shpresoj që Vuçiq të shohë se Vulin është një përgjegjësi ndaj përpjekjeve të tij për të ndërtuar një miqësi me Evropën dhe Shtetet e Bashkuara”. Edhe si mesazh diplomatik, ishte një formulim absurd, sepse Vuçiç nuk e shihte Vulin si një përgjegjësi, padyshim që kishte arritur të vendosej si partneri i preferuar i njëkohshëm i Shteteve të Bashkuara, BE-së, Rusisë dhe Kinës, falë mbështetjes së tij. Shtetet e Bashkuara në mënyrë implicite e pranuan këtë fakt me transferimin pasues të Humvee në Serbi. Kjo, nga ana tjetër, pasoi një periudhë të trazuar gjatë së cilës Shtëpia e Bardhë kishte ftohur në mënyrë dramatike lidhjet e saj me Kosovën, pas një sulmi ndaj paqeruajtësve të NATO-s nga militantët nacionalistë serbë të lidhur ngushtë me shërbimet serbe të sigurisë, një incident për të cilin megjithatë Shtetet e Bashkuara fajësuan autoritetet e Kosovës.

Edhe nëse sanksionet kundër Vulin-it janë një përgjigje (jo) e drejtpërdrejtë dhe e vonuar nga Shtetet e Bashkuara ndaj ngjarjeve në Kosovë, ato ende demaskojnë një shkallë të jashtëzakonshme nderimi për regjimin e Vuçiqit. Në fund të fundit, ndërsa zyrtarët kryesorë amerikanë kritikuan publikisht dhe në mënyrë të përsëritur qeverinë e Albin Kurtit në Prishtinë gjatë javëve të fundit, me Vulin, Shtëpia e Bardhë dhe Departamenti i Shtetit kanë kërkuar të ngrenë mure konceptuale midis sanksioneve të tyre kundër shefit të inteligjencës së Serbisë dhe angazhimeve të tyre diplomatike ndaj presidenti i vendit. Kjo është kontradiktore dhe e papranueshme.

Sanksionet e SHBA-së kundër Vulin do të kenë ndikim vetëm nëse janë pjesë e një transformimi më të gjerë në qëndrimin e administratës Biden ndaj Ballkanit Perëndimor dhe Serbisë në veçanti. Shtetet e Bashkuara duhet të kenë një pamje të plotë dhe jo të pjesshme të situatës: Vulin nuk është një mollë e keqe; është i gjithë projekti i regjimit të Vuçiqit në Serbi – politikat e tij të brendshme dhe të jashtme – që është i kalbur.

Si i tillë, është mirë që Vulin është vënë në shënjestër të Shteteve të Bashkuara. Do të ishte akoma më efektive për interesat e sigurisë kombëtare të SHBA-së në rajon nëse administrata Biden do të kuptonte se Vulin po ndjek vetëm direktivat e presidentit të tij dhe se duhet të veprojë në përputhje me rrethanat duke ecur përpara.

Rruga Press

YouTube player